The end is near - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu The end is near - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

The end is near

Door: Qiwi

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

28 April 2008 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hallo Allemaal,
Mijn tijd hier zit er bijna op, en ik kan gelukkig zeggen dat ik hier in Nieuw Zeeland alles gedaan heb wat ik wilde doen, afgezien van Bungeejumpen dan, maar daar had ik dus geen behoefte aan.
Toen ik naar NZ kwam wilde ik erg graag eens een keertje echt regenwoud zien, en dat is natuurlijk behoorlijk gelukt aan de West-Coast. Ook wilde ik klimmen... er mag geen twijfel over bestaan dat dat behoorlijk is uitgekomen. Verder had ik natuuurlijk mijn lijst van dieren die ik erg graag wilde zien, en eigenlijk heb ik elk dier kunnen afstrepen, de laatste nog niet eens zo lang geleden. Tijdens mijn werk in de Landing Bar had ik een nieuwe wens, en dat was om op een prive strand in de zon te liggen, zo'n strand dat je altijd in de foldertjes ziet, en dat is een paar dagen geleden uitgekomen, ik zal daar wat meer over vertellen.

Na Wellington zijn we met de Ferry naar Picton gevaren, en daar gewacht op de bus naar Nelson, heerlijk in het zonnetje aan een van de vele fjorden. Toen de bus kwam zijn we naar Nelson gereden, waar we de nacht hebben doorgebracht, om vervolgens de volgende dag naar de Golden bay te liften. Eerst met bepakking en al bijna een uur gelopen om op de main road te komen, en toen van een man een lift gekregen tot richmond, vanwaar we verder gelift zijn met een engelse vrouw naar Motueka, en daar hebben we weer een kleine lift gekregen tot de afslag naar Golden Bay. Ondertussen was het verkeer langzaamaan minder geworden, en er kwamen nog maar heel weinig auto's langs die onze kant op gingen. Uiteindelijk meegenomen door een jonge vrouw met twee kinderen achterin, dus dat was een gezellige rit. Eindelijk aangekomen in Takkaka, want Golden bay was geen stad, slechts een aanduiding. Het hostel daar was erg gezzellig en huiselijk, het fijnste tot nu toe. voor 5 dollar fietsen gehuurd en daarmee naar een kanoverhuur gefietst aan de kust, en voor de volgende twee dagen een tweepersoonskano geboekt. De man legde ons uit dat we onderweg een aalscholverkolonie, zeehonden en roggen (!) zouden kunnen zien.

Het leek een flinke peddeltocht, dus in het begin peddelden we lekker door, ook al vertelde hij ons dat we alle tijd hadden. Uiteindelijk, na wat discussie over in welke baai we nu eigenlijk zaten waren we rond half twee al op onze bestemming, en hebben we de tijd maar gedood met krabben zoeken en onze tent opbouwen. Van al de dieren hadden we niet veel gezien, behalve dan de aalscholvers, die zaten overal!

Die dag waren er nog enkele bootjes aan ONS strand, maar rond zonsondergang waren we helemaal alleen, en kan ik van mijn lijstje nu dus ook de zonsondergang-op-prive-strand afvinken. We mochten eigenlijk geen vuur maken, maar overal op het strand waren sporen van vuurtjes, dus begingen ook wij deze misdaad, en dat was ook wel nodig, het was fijn tegen de sandflies, maar ook tegen de kou, want onze tent was natuurlijk niet meer als een zeil tegen de wind, en in principe sliepen we buiten. Hannah ging al eerder slapen, Ik hield het vuur nog even gaande, verlegde de kano wat van de vloedlijn,(wat de volgende morgen een erg goede keuze bleek te zijn) en luisterde naar kiwi's in het bos achter ons.
Na een erg koude nacht s'ochtends wakker geworden, en toen bleek dat de gehele kolonie van de tegenover ons staande rotsformatie zich op het strand verzameld had. Na zich gewassen te hebben vlogen ze een voor een weg, en ook wij besloten onze spullen te pakken en maar weer in de kayak te stappen.

Die dag hebben we wel degelijk dieren gezien. We zijn deze keer de baai helemaal ingekayakt, en hebben daar uiteindelijk 5 enorme roggen gezien, waar hannah in het begin nogal schrikachtig voor was.

Daarna tijdens een rust op een ander strandje nog een Jan-van-Gent gezien, en daar ook nog eindelijk een rog op camera weten te krijgen, met de kayak kon je niet heel dicht bij komen, want dan schieten ze weg, niet te geloven hoe snel ze zijn! verder teruggevaren, en na even wat zoeken ook de Zeehonden gezien, wederom even wenningsverschijnselen bij hannah, maar ook erg veel foto's kunnen maken, van erg dichtbij. Verder nog een interesante reiger gezien, en bovendien heb ik eindelijk een ijsvogel op de foto, niet erg goed, maar duidelijk genoeg. Het laatste stuk zijn we uiteindelijk toch maar lekker doorgepaddeld, want we hadden allebei wel weer wat behoefte aan civilisation, echte bedden enzo.

De volgende dag wilden we gaan paardrijden, maar toen we die ochtend wakker werden bleek dat niet meer zo'n goed idee, het kwam met bakken uit de hemel, en dat duurde de hele dag, dus hebben we maar een lekker relaaxt dagje gehad. Ook meteen een bus geboekt, en toen vroeg gaan slapen, want we moesten er om 5 uur uit, de bus vertrok om half zeven. Dat was vanochtend, en het was inderdaad erg vroeg, maar de busreis gelukkig erg lang, dus veel tijd om te slapen. Nu zitten we dus in Kaikoura, een plaatsje slechts een half uur van Christchurch, en morgen gaan we whalewatchen, dat is dan ook meteen mijn laatste activiteit hier, want de dag daarna vertrekken we naar Christchurch voor mijn laatste avond in NZ.

Ik ben nu al erg bezig met terugkomen, en ik ben er wel aan toe, ik heb een mooie pauze gehad, en nu kan ik weer volledig bezig zijn met studie, werk, toekomst en meer van dat soort dingen. Het is het einde van een mooie tijd, maar ik heb momenteel niet erg veel behoefte langer te blijven, ik wil graag kunnen blijven genieten van al het moois hier, en liever een keer terugkomen, als nu langer blijven, en langzaam imuum worden voor al dit moois, want dat is wat langzaam gebeurt als je alleen maar leuke dingen doet en mooie dingen ziet.

Ik weet niet zeker of ik nog schrijf als ik in Christchurch ben, dus zeg ik alvast,
Tot in Holland!!
Qiwi

  • 28 April 2008 - 10:32

    Kyra:

    Nog veel plezier de laatste paar dagen!
    liefs Kyra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirijn

Ik ben Quirijn en ik hou van. En dan een standaardverhaal met clichematige interesses zoals "reizen", "avontuur", "nieuwe dingen ontdekken", etc. Iedereen kan dan vervolgens ja-knikken en denken, "owja daar houd ik ook zo van". Maar ik doe het! En mijn verhalen zijn te volgen via dit blog, mocht je nog inspiratie nodig hebben om er zelf eens een keer op uit te trekken. Veel leesplezier

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 65686

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2016 - 18 Augustus 2017

Werken op Bonaire

11 November 2015 - 15 April 2016

Bonaire 2.0

12 Februari 2015 - 22 Mei 2015

Bon Bini Bonaire! Mijn Msc. Thesis studie

23 April 2013 - 18 Juli 2013

Final Thesis Borneo

08 Februari 2012 - 19 Augustus 2012

Stage lopen op een onbewoond eiland

30 December 2007 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: