Het einde is in zicht! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Het einde is in zicht! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Het einde is in zicht!

Door: Quirijn

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

08 Juni 2013 | Maleisië, Kuching

Hoi hoi,
Na twee weken hard werken aan ons onderzoek zijn we eindelijk flink opgeschoten. Nog 2 plots moeten geïnventariseerd worden op de diameters boven de 30 centimeters, en dan kunnen we beginnen aan de kleine diameters. Dat zal dus deze week al gaan gebeuren!
De kleine plots bestaan uit alle bomen die groter zijn dan 5 centimeter, en kleiner dan 30. Dat zijn er natuurlijk veel meer, en vandaar dat het niet mogelijk is om de volledige 100% van de plots te gaan meten. In plaats daarvan gaan we dus een acceptabel percentage meten dat kan volstaan voor de rest. 25% dus. In de hoofdplots worden dan vakken van 20 bij 20 meter uitgezet, waarbinnen al deze bomen gemeten gaan worden. Ondertussen zijn we goed gewend aan het veldwerk, dus de dingen gaan vrij snel nu. Daarbij komt dat bus nummer B4, zoals ik vorige keer al genoemd had, inderdaad langs onze plantage rijd, en dat scheelt ons het stuk lopen door de zon ’s ochtends. Afgelopen week zijn we overigens maar 2 keer daadwerkelijk met die bus gegaan, omdat hij natuurlijk niet op vaste tijden rijd. Wel zijn we nog een keer spontaan gebracht door een auto die stopte en ons een lift aanbood.
Maar goed, weinig nieuws van door de week dus, aangezien het vooral werken is geweest. Qua beesten hebben we in ons hostel visite gehad van een flinke schorpioen, die kwam schuilen voor de regen, maar door Jorn “vakkundig” weer naar buiten gemieterd is. In het bos zagen we eindelijk een Bronzeback slang, die hadden we al enkele keren langs de weg zien liggen, maar het is uiteraard een stuk leuker om hem op een paar meter afstand op hagedissen te zien jagen. Overigens is deze slang volstrekt ongevaarlijk.
Na al dat harde werken vonden we dat we dit weekend wel toe waren aan wat ontspanning, en vandaar dat we donderdag na het werk meteen de bus hebben gepakt naar Kuching, en Vrijdag, gister dus, de dag vrij hebben genomen om alle nodige zaken weer te regelen die nog gedaan moesten worden. Want…, ons internet is helaas weer overleden door de week, net een maand oud, en nu kon een verkoper ons vertellen dat de simkaart kapot was, hoe dat dan ook kan gebeuren. Nu moeten we dus terug naar het verkooppunt waar we hem vandaan hebben, maar ondertussen; geen internet.
Behalve dus nu in het weekend, en de vrijdag was zo om! Vandaag gingen we daarom een dagje erop uit, en dat is erg goed bevallen! We zijn begonnen met een jungle track te doen bij Santubong, een berg die zo steil is dat het bos nooit gekapt heeft kunnen worden en ze er noodgedwongen maar een national park van hebben gemaakt. Het is lekker dichtbij Kuching en heeft een aantal watervallen waar we vorige keer ook al kikkers hadden gezien, en deze keer bij een andere plek weer een nieuwe soort hebben ontdekt. Nadat ik me lekker had vermaakt tijdens de tocht gingen we naar het strand, wat meer Jorn zijn ding is. We zijn nu allebei lichtgekleurd, maar weer lekker opgeladen voor een nieuwe werkweek. Morgen is het weekend alweer voorbij voor ons en vertrekken we weer richting ons hostel in Kota Sentosa, waar we nog even aan het rapport gaan werken.
Tot volgende week!

• 09 Juni 2013 - 08:01

Marloes Fröling:

Hoihoi,
    Jeetje wat gaat het daar snel! Dus jullie tijd zit er alweer bijna op. Klinkt wel heel goed allemaal.
    Gaaf, die schorpioen!
    Eigenlijk best wel apart dat omdat het te steil is er dan maar een national park van word gemaakt.. Moeten ze vaker doen haha. Strand is inderdaad meer Jorn zijn ding denk ik ook ;)
    Nou succes nog even, ook met het rapport schrijven.
    Liefs, Marloes

• 09 Juni 2013 - 15:27

Tijntje:

Oeh die schorpioen is inderdaad een leuke gast om even op de foto te zetten en dan naar buiten te sturen, nice :) maar t gaat dan inderdaad wel snel zeg! geniet er nog maar even van!

• 10 Juni 2013 - 23:08

Peter:

Kikkers, slangen en sprinkhanen is ook wel je ding he. Schitterend Quirijn.