Good and bad spirits on the island - Reisverslag uit Mersing, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Good and bad spirits on the island - Reisverslag uit Mersing, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Good and bad spirits on the island

Door: Qiwi

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

29 Mei 2012 | Maleisië, Mersing

Het is alweer een maand geleden dat ik iets van me heb laten horen, dus tijd voor een nieuw berichtje. De tweede helft van mijn stage is in volle gang, en dat betekend vooral computerwerk. Op het moment heb ik de vegetatie inventarisatie afgerond, dat wil zeggen, alle inleidende samenvattingen, eiland beschrijving, habitat beschrijving etc. Het moeilijkste komt nu, het herkennen en beschrijven van alle veel voorkomende boom en plantensoorten. Ik neem foto’s van deze bomen en planten, en verwerk ze in een powerpoint presentatie met de juiste Latijnse namen en Engelse namen erbij. Dat is op zich niet zo moeilijk, maar het opzoeken van welke soort het precies is, is niet altijd even makkelijk. Ik heb geen boeken bij de hand die mij kunnen helpen hierbij, dus alles gaat via internet. Met het langzame internet dat wij hier hebben is dat af en toe behoorlijk lastig. Toch vind ik het wel leuk werk, het is elke keer weer een goed gevoel als ik weer een soort gematcht heb, en blijkt dat deze soort allerlei leuke eigenschappen heeft.

Verder is er nog een nieuwe ontwikkeling op het eiland wat betreft de fauna. Toen ik net terug kwam uit Indonesie werd er door een van de werkers een jonge ijsvogel naar ons toe gebracht, Martin. Hij had nog geen veren, en zag er erg zielig uit, maar inmiddels is hij bijna volwassen, met prachtige veren. Toen hij groter werd en leerde vliegen was het een enorme taak voor ons om hem uit de plafond ventilatoren te houden, en ook de katten op het eiland hebben hem in het oog gekregen, dus er zijn wat enge momenten geweest. Inmiddels slaapt hij al drie nachten buiten, en sinds vandaag zien we hem eigenlijk niet meer. Vorige week zat hij nog de hele dag zeurend naast een van ons, te wachten op een hapje vis. Het was erg leuk om te zien dat als je hem riep, hij naar je toe kwam vliegen en op je arm ging zitten. Hopelijk kan hij voor zichzelf zorgen nu, al is dat natuurlijk altijd maar afwachten.

Ook Charlie, een van de katten hier, heeft 5 lieve jonge katjes gekregen, en die heeft ze tactisch in onze kamer gedeponeerd, tussen de snorkelsets. Een ware beestenboel hier dus.

Daarnaast hebben we nóg een nieuw fenomeen op het eiland. Eigenlijk was het onder de lokale werkers al bekent, maar nu is het een feit. Er zijn boze geesten op het eiland aanwezig.
Net na Indonesië was een van de keukenstaff flauw gevallen in de keuken. Hij was al langer ziek, maar was nu tijdens zijn werk ingestort. Het vervelende was dat hij niet meer bijkwam, en samen met Simon hebben we hem naar Mersing moeten vervoeren, waarna hij in het ziekenhuis gelukkig weer bij kennis kwam. Weer een goede ervaring voor mijn EHBO. Het was echter nog niet afgelopen. Na een paar dagen thuis te zijn geweest kwam de jongen weer terug op het eiland, en ging hij weer aan het werk. De 2e dag voelde hij zich weer niet lekker, en ging op bed liggen. Toen ik even later bij gehaald werd, verkeerde hij in een ijltoestand, vergelijkbaar met wanneer je heel erg koorts hebt. Er werd besloten hem meteen weer naar het ziekenhuis te brengen, maar dat zou nog een hele opgave worden, want hij kronkelde alle kanten op, en was al lang niet meer aanspreekbaar. Toen werd een van de oudere locale werkers erbij gehaald, en die voerde een gebed of ceremonie uit. Als EHBO persoon heb ik geleerd dat je omstanders weg moet houden om het slachtoffer ruimte te geven, maar in dit geval leek het me betere niet in te grijpen, ik kon op het moment toch niet meer doen dan hem comfortabel houden, voor zover dat mogelijk was. Tijdens de ceremonie leek het alsof zijn toestand erger werd, met schreeuwen, zweten en kronkelen, maar zodra de oude man klaar was, werd de jongen rustig, en een paar minuten later, toen de boot er was, was hij alweer bij kennis en kalm. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar het zet je aan het denken.

Inmiddels is hij weer op het eiland terug, en gaat het goed met hem. Maar de verklaring van de oude man was dat hij de boze geesten had verjaagt, en dat we nu een ceremonie moesten geven om hen te vertellen dat wij hier alleen op het eiland zijn omdat we er werken. De jongen was aangevallen omdat hij al zwak was, en daarom een makkelijk prooi werd voor de geesten. Het is dus niet zo dat iedereen bang hoeft te zijn voor zoiets, maar ik zorg er wel voor dat ik gezond blijf hier, voor de zekerheid.

Nu is de rust weer terug, en iedereen bezig met zijn dagelijkse bezigheden. Vandaag is een grote dag voor de Ökologie staff, want de grote baas van Wild Asia, Dr. Reza Azmi komt naar het eiland. Ik zal een presentatie geven van mijn vorderingen tijdens mijn stage, en hopelijk krijg ik wat meer tijd om de rest van mijn tijd hier te bespreken. Ik vrees echter dat er behoorlijk wat gesprekken zullen zijn met het management team, omdat er een heleboel dingen niet lopen zoals ze zouden moeten lopen. Een voorbeeld daarvan is het Ökologie centrum, dat al 2 maanden af zou zijn. Maar we zullen zien!

Ik kan in ieder geval lekker aan het werk, er is genoeg te doen voor een heel jaar hier wat betreft mijn taken, dus we gaan weer lekker verder.

Groetjes!

  • 29 Mei 2012 - 04:08

    Jorn Dallinga:

    Hey Qiwi!

    Leuk om weer wat van je te horen! Moet je vaker doen man! Maand is wel heel lang! :p.
    Wat een leuk verhaal trouwens van die boze geesten en dat EHBO. Ik zou het ook een rare situatie vinden, maar ik denk hetzelfde gedaan te hebben als jij. Goed bezig dus!

    Succes met de presentaties! Ik hoor wel weer van je!
    Kusjes

  • 29 Mei 2012 - 06:37

    Bastiaan:

    Het eiland is toch wel bij aanschaf gecontrolleerd op geesten? Standaard procedure als je een huis koopt als Indonesier is om iemand die geesten kan voelen/zien het huis te laten controleren.
    Veel plezier verder nog daar

  • 29 Mei 2012 - 12:49

    Jacob Nugteren:

    Qiwi! Wat een avontuur weer. Heel gaaf die ijsvogel!! En een beetje eng wat betreft die geesten. Hier vertelden ze me dat je in het bos nooit gevaarlijke dingen mag zeggen, want die gebeuren dan volgens hun. Bijvoorbeeld ziekte, aanvallen van gevaarlijke dieren, etc.

  • 29 Mei 2012 - 13:29

    Marloes Fröling:

    haha Jorn, moet jij nodig zeggen dat een maand lang is om niet te schrijven :p
    Spannend verhaal Qiwi! Hopelijk blijven die geesten bij jou uit de buurt!
    Ja ja het eind komt alweer in zicht, het is al bijna weer juni. Hier ben ik nog
    steeds bezig met de plant fase, maar ik heb uitgerekend dat ik soieso nog alle
    plots een keer kan meten zodat ik toch resultaten heb voor mijn onderzoek.
    En dan word het alweer afronden en rapporten schrijven! Jippie!
    Nou succes daar nog met al je werk en als je Martin nog ziet,
    doe m de groetjes uit Costa Rica!
    Kusjes van mij

  • 29 Mei 2012 - 19:13

    Hans En Ineke:

    Prachtverhaal, wij hopen dat de ijvogel het red en wordt niet ziek, met of zonder geesten. Succes met je inventarisatie en je bespreking met het management. Houd je haaks.

  • 01 Juni 2012 - 18:23

    Steven:

    He !

    Ik heb nog wel een elektrische vliegenmepper. misschien kun je die geest zonder te zien een schok verkopen! Misschien wel verstandig om wat knoflook om je nek te hangen als je dat van plan bent.

    groetjes steven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirijn

Ik ben Quirijn en ik hou van. En dan een standaardverhaal met clichematige interesses zoals "reizen", "avontuur", "nieuwe dingen ontdekken", etc. Iedereen kan dan vervolgens ja-knikken en denken, "owja daar houd ik ook zo van". Maar ik doe het! En mijn verhalen zijn te volgen via dit blog, mocht je nog inspiratie nodig hebben om er zelf eens een keer op uit te trekken. Veel leesplezier

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 65715

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2016 - 18 Augustus 2017

Werken op Bonaire

11 November 2015 - 15 April 2016

Bonaire 2.0

12 Februari 2015 - 22 Mei 2015

Bon Bini Bonaire! Mijn Msc. Thesis studie

23 April 2013 - 18 Juli 2013

Final Thesis Borneo

08 Februari 2012 - 19 Augustus 2012

Stage lopen op een onbewoond eiland

30 December 2007 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: