Bako and Wind Cave nat. park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Bako and Wind Cave nat. park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Bako and Wind Cave nat. park

Door: Quirijn

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

01 Mei 2013 | Maleisië, Kuching

Beste Allemaal,
Hoewel de Nederlandse feestelijkheden van de troonswisseling en de laatste Koninginnedag helaas langs onze neus voorbij zijn gegaan, en we alleen maar hebben kunnen kijken via het web, hebben we natuurlijk hier ook niet stilgezeten!

Na twee dagen acclimatiseren hier in Kuching wilden we er allebei graag op uit en hebben we een bezoekje gebracht aan het Bako National Park. Na wat vertraging met de bus uiteindelijk om 10 uur in het bootje gestapt en de rivier afgevaren richting het park. Al bij het bezoekerscentrum en rond de slaapcomplexen zagen we de Proboscis apen (neus apen) in de bomen, dus voordat we goed en wel het bos in gingen liep het al tegen het middaguur. Vrij direct stak een gezinnetje bearded pigs het pad over, en die lieten zich uitstekend fotograferen! Dat het wat later was geworden had als nadeel dat het goed opgewarmd was, en al gauw waren we allebei goed warm.
Vandaar dat we lekker rustig aan doorgewandeld zijn, her en der foto’s makend van alle gecko’s en beker planten om ons heen. Jorn kreeg iets over de helft van de wandeling last van zijn knie, waardoor we de wandeling iets ingekort hebben. Terug aan het strand werden we eerst van onze rust plek gejaagd door een uiterst agressieve long tailed maqaque, waardoor ik er weer aan herinnerd werd waarom ik een hekel had aan die beesten.
Terwijl we ons gingen uitschrijven bij het bezoekerscentrum zaten er weer een paar Proboscis apen in een lage boom, en die heb ik gelukkig erg goed op de foto kunnen krijgen, al is dat met de nieuwe camera (Canon 500D) ook wel lekker makkelijk!
Na die dag hebben we het weer rustig aan gedaan, en zowaar hele dage besteed aan ons studiewerk! Daarnaast hebben we weer enkele mailtjes gestuurd in de richting van onze contact personen, en onze moeite werd beloond. Voor deze week hebben we zelfs 2 afspraken, Donderdag een met Mr. Ernest Chai, degene die het onderzoek heeft uitgevoerd waar veel van mijn studie op gebaseerd zal gaan worden. Daarnaast hebben we Vrijdag een afspraak met Mr. Malcolm Demies, onze contactpersoon bij het Sarawak Forestry Department, en met hem zullen we hopelijk de vooruitgang met betrekking tot de studie gaan bespreken.
Vandaag zijn we er weer eens op uit geweest en hebben we een grottenstelsel bezocht op ongeveer een uur rijden van Kuching. Na wat zoeken hadden we onze busverbinding geregeld en aangekomen in Bau, het stadje waar het zou zijn bleken er na enig rondvragen meerdere bussen langs te rijden, waardoor we uiteindelijk binnen 2 uur op de juiste plek aankwamen. In eerste instantie leek het een beetje tegen te vallen, de grotten leken niet bijzonder groot, maar schijn bedriegt!
We waren vooral onder de indruk van de vele dieren die we aantroffen, beginnend bij de vliegenkolonie die zich aan de rand van de grot ophielden, aangetrokken door de vleermuizen guano. De vleermuizen waren overal, en als ik mijn hoofdlamp er op scheen, dan begonnen ze allemaal door elkaar te schreeuwen. Daarna zag Jorn een klein varaantje wegschieten, en die ontdekking werd gevolgd door krekels, zwaluwen en enkele spinnen, waaronder een enorme Huntsman cave spider. De mooiste ontdekking was die van de kikkers die we her en der tegen kwamen. Tot mijn grote ergernis heb ik hem nog niet kunnen identificeren, maar het lijkt erop dat het om de familie Pelophryne gaat, een pad dus eigenlijk. Alle hulp is welkom!
Door al die beesten was ik vergeten regelmatig te drinken, waardoor ik beloond werd met een flinke hoofdpijn, maar na goed en wel thuisgekomen te zijn en weer wat gedronken te hebben is die nu al weer weg.
In het volgend berichtje waarschijnlijk meer over de studie, én Bastiaan (mijn broer) komt in een keer langs!
Groetjes,
Quirijn en Jorn

  • 01 Mei 2013 - 19:37

    Steven En Marloes:

    Hooooi,
    Klinkt weer allemaal super nice! Gaat Jorn ook nog eens een verhaaltje schrijven?
    Of vind hij het wel gemakkelijk zo :p
    Nou ik (Marloes) heb net Stevens nieuwe woonruimte bekeken!
    Ik zie ons wel weer chillen straks als we allemaal terug zijn :)
    Nou succes met jullie studiewerk daar, het mag nu wel es tijd worden ;)
    En veel plezier als Bastiaan komt!
    Groetjes!

  • 02 Mei 2013 - 09:32

    Tijntje:

    Haha het is dat t in je laatste zin staat; "volgende keer meer over de studie". maargoed, uit ervaring weet ik dat dit soort mooie belevenissen leuker zijn om te typen dan een verslag van een vergadering of een dag achter de laptop. Jullie zijn lekker aan het genieten volgens mij, doe dat vooral! Groeten uit t bewolkte Velp! Tijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirijn

Ik ben Quirijn en ik hou van. En dan een standaardverhaal met clichematige interesses zoals "reizen", "avontuur", "nieuwe dingen ontdekken", etc. Iedereen kan dan vervolgens ja-knikken en denken, "owja daar houd ik ook zo van". Maar ik doe het! En mijn verhalen zijn te volgen via dit blog, mocht je nog inspiratie nodig hebben om er zelf eens een keer op uit te trekken. Veel leesplezier

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 65707

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2016 - 18 Augustus 2017

Werken op Bonaire

11 November 2015 - 15 April 2016

Bonaire 2.0

12 Februari 2015 - 22 Mei 2015

Bon Bini Bonaire! Mijn Msc. Thesis studie

23 April 2013 - 18 Juli 2013

Final Thesis Borneo

08 Februari 2012 - 19 Augustus 2012

Stage lopen op een onbewoond eiland

30 December 2007 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: