Het onderzoek - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Het onderzoek - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Het onderzoek

Door: Quirijn

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

17 Mei 2013 | Maleisië, Kuching

Zo, onze eerste week veldwerk zit er op! We zijn afgelopen dagen begonnen met het inventariseren van de plots, maar misschien is het handig om even kort uit te leggen wat het veldwerk precies inhoud, dus hierbij maar even een beknopte samenvatting;
Jorn en ik hebben twee verschillende onderzoeken, maar we kunnen dezelfde velddata gebruiken. Allebei proberen we aan de hand van een plantage-bos te kijken naar mogelijkheden om een bos meer economische waarde te geven dan alleen maar door het om te kappen. Jorn doet dat door te kijken naar de opslagcapaciteit van koolstof in de bomen (die je tegenwoordig kan verkopen op de internationale markt) en ik doe dat door een NTFP (Non Timber Forest Product) namelijk de noten van de Shorea spp.
Het bos waar we in werken is een oud onderzoeksgebied geweest, waar in totaal 8 plots staan van iets meer dan 1 hectare per stuk, met een totaal van 12 . Die plots zijn aangeplant in de periode 1926-1940, dus het is geen makkelijk rijtjesbos zoals in Nederland. Ons doel is om alle bomen (met een diameter groter dan 30 cm.) in die plots te gaan meten, en daarnaast 25% van de bomen kleiner dan 30 cm. Een hele opgave dus, te bedenken dat we nu al ons een weg moeten hakken om überhaupt om de plots heen te kunnen lopen. De vegetatie is hier veel dikker dan we gewend zijn, aangezien er veel open plekken zijn, en dat betekend veel ondergroei.
Maar het is wel een leuke uitdaging, en het is elke keer feest als we ergens onder een hoop takken en rattans een vermolmd paaltje vinden met daarop een overgroeid plaatje dat aangeeft dat we de hoek van een plot bereikt hebben. Overigens helpt de GPS ons daar ook goed bij. Deze week hebben we (bijna) alle 8 plots omlijnd (met de gps), en gaan we volgende week beginnen aan het echte meetwerk van de bomen.
De weekenden nemen we vrij, en daarom zit ik nu in een airconditioning kamer in ons vertrouwde hostel in Kuching. Morgen gaan we shoppen en verder genieten van een stabiele internetverbinding.
Tot de volgende keer!

  • 17 Mei 2013 - 18:57

    Vertegenwoordiger Sranan TOK-4:

    Klinkt goed, succes!

  • 17 Mei 2013 - 20:23

    Marloes Fröling:

    Interessant! En heel herkenbaar! Ik denk aan jullie als ik zelf in het bos sta te meten :p
    Wel leuk dat jullie met zn tweeen zijn. Veel succes ermee :) en ik hoor graag meer over de
    vorderingen! Heel veel succes en geniet van je weekenden.
    Liefs, Marloes

  • 17 Mei 2013 - 20:45

    :

    Trouwens, je ziet wel echt dat je een betere camera nu hebt, mooie foto's! :) x

  • 18 Mei 2013 - 14:22

    Kristel:

    Heb net via fb gereageerd en daarna de foto's nogmaals bekeken:
    Vooral de foto's van de door schimmel geinfecteerde mier en die van de vruchten van een palm zijn loeischerp, ook met jou nieuwe camera gemaakt Quirijn??
    Hoe dan ook, MOOOOI!!!

  • 18 Mei 2013 - 16:20

    Quirijn Coolen:

    Foto's zijn inderdaad met de nieuwe camera gemaakt, goed om te horen dat jullie het zien! Dankjewel voor de complimenten :)

    Marloes we moeten steeds even bijlezen in het weekend om al je berichtjes steeds te volgen, maar goed om te horen dat je het naar je zin hebt daar!

    Groetjes en bedankt voor alle reacties!
    Qiwi

  • 18 Mei 2013 - 23:19

    Tijntje!:

    Jaja echte werk begint te komen zo te horen! lijkt me weer is heerlijk om me ergens een weg te kunnen hakken :) succes met de rest van t werk en veel plezier in de weekenden! je gaat de nieuwe bever in ieder geval fantastisch vinden! wordt schitterend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirijn

Ik ben Quirijn en ik hou van. En dan een standaardverhaal met clichematige interesses zoals "reizen", "avontuur", "nieuwe dingen ontdekken", etc. Iedereen kan dan vervolgens ja-knikken en denken, "owja daar houd ik ook zo van". Maar ik doe het! En mijn verhalen zijn te volgen via dit blog, mocht je nog inspiratie nodig hebben om er zelf eens een keer op uit te trekken. Veel leesplezier

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 65658

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2016 - 18 Augustus 2017

Werken op Bonaire

11 November 2015 - 15 April 2016

Bonaire 2.0

12 Februari 2015 - 22 Mei 2015

Bon Bini Bonaire! Mijn Msc. Thesis studie

23 April 2013 - 18 Juli 2013

Final Thesis Borneo

08 Februari 2012 - 19 Augustus 2012

Stage lopen op een onbewoond eiland

30 December 2007 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: