Coconut counting - Reisverslag uit Mersing, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Coconut counting - Reisverslag uit Mersing, Maleisië van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Coconut counting

Door: Qiwi

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

29 Februari 2012 | Maleisië, Mersing

Hallo allemaal,
Weer even een kleine update vanaf Pulau Tengah.
Ik heb een kleine vakantie gepland vanaf 4 maart, al hangt de precieze datum af van wanneer de boot komt. Dat is een mooie kans om eens wat meer te zien van het vasteland van Maleisie. Ik weet nog niet waar ik precies heen ga. Met 6 dagen vrij kun je natuurlijk niet te ver weg gaan, al ben je met de bus erg goedkoop binnen een dag al in Thailand, dus wie weet.

Hier gaat alles verder zijn gangetje. Lali is momenteel van het eiland, dus ik kan mijn taken nu nog meer op mijn eigen tempo doen, wat niet vervelend is. Er is wel genoeg te doen, ik heb een hele lijst opgesteld voor ze ging, en die is nog lang niet af. Denk aan het tellen van alle kokospalmen op het eiland, een inventarisatie van de lager gelegen delen van het eiland, waar nog geen bomen staan, om te herbeplanten. Etc. Etc.

Gister heb ik weer een verkenning gedaan over het eiland. Vanaf de ‘Flat area’ ben ik gaan uitzoeken waar al het water vandaan kwam. Er was geen pad, dus met mijn machete-sikkel ben ik me een weg wezen banen door de dichte vegetatie. Ondertussen moest ik goed uitkijken, want de vietnamese bootvluchtelingen die hier een tijdje gezeten hebben, hadden een aantal putten gegraven voor water, en die zie je vaak pas als je er een pas vandaan staat. In een van de putten, een betonnen dit keer, zat een mangroveslang. Toen ik hem eruit probeerde te halen met een lange tak beet hij er meteen in, dus heb ik besloten dat hij het zelf maar mocht doen in zijn eigen tijd.

Het water bleek uiteindelijk uit een regengevoede vallei te komen, die diep tot in het midden van het eiland liep. Boven aangekomen had ik natuurlijk geen flauw idee meer waar ik was, maar aangezien het zo’n klein eiland is hoefde ik alleen maar rechtdoor te lopen, totdat ik het gehamer van de werkers hoorde.

In mijn vrije tijd ben ik nog twee keer wezen snorkelen. Het is jammer dat mijn onderwatercamera onderwater ligt, want juist nu kom ik de mooiste dingen tegen. Zo heb ik een blauwgele stingray gezien, en ik denk wel honderden verschillende soorten koraal. Er was een oud vissersnet verstrikt geraakt in een deel van het koraal, dus dat heb ik met een mes losgesneden, en ook een paar oude fuiken die ertussen lagen heb ik onklaar gemaakt, omdat er nog wat vissen inzaten. De mensen hier begrijpen niet dat zoiets niet goed is.

Het kost ons ontzettend veel moeite om ze uit te leggen dat ze hun afval niet moeten verbranden maar verzamelen, en vaak als je niet kijkt gaat de fik er toch weer in, omdat ze het punt niet zien dat het slecht is voor hun zelf en de omgeving. De werkers aan de aanlegsteiger gaan ‘savonds graag vissen, en ik was net met hun baas overeengekomen dat ze alleen een hengel daarvoor gebruiken en geen net, aangezien een net teveel vangt.
Deze morgen zag ik een honderd meter lang net liggen op long beach, met al behoorlijk wat vis erin, toen ik checkte. Toen ik terugliep om te vragen van wie het was, kwam er een boze meneer op mij af om te vertellen dat hij niet blij was dat ik aan zijn net zat. Toen ik hem vroeg of hij zich realiseerde dat hij in een mariene reservaat aan het vissen was antwoordde hij dat hij ze niet ging verkopen. Dat maakt dus niks uit voor de vissen, en ook niet voor de wet, maar leg dat zo iemand maar eens uit. Ik heb hem gevraagd om het net zo snel mogelijk uit het water te halen, maar ik ben bang dat ik er zo met een collega heen moet om het hem nog een keer uit te leggen. Zo leer je dus meteen omgaan met twee totaal verschillende mentaliteiten.

Ik heb nu al twee nachten buiten geslapen, maar ik denk dat ik toch maar weer verhuis naar mijn oude kamertje, de muskieten hebben inmiddels namelijk ook door dat ik daar lig, en dat gaat ten koste van mijn slaap en mijn humeur.

Volgende keer hopelijk vanuit een of ander relaaxt backpackershostel ergens op het vasteland!
Grtjs,
Qiwi

  • 29 Februari 2012 - 08:36

    Steven:

    Zo te horen ben je goed druk daar. !
    Wel op zich fijn dat je baas wel naar je luistert dat mensen daar niet met netten moeten gaan vissen.
    Lijkt me ook wel moeilijk aangezien die mensen ook een totaal andere mentaliteit hebben.
    Balen dat je onderwater camera onder water ligt. We hadden graag wat foto's gezien. misschien kun je op het vaste land er nog 1 scoren.
    Succes met je kleine vakantie 'vakantie' !

    gr. steven

  • 29 Februari 2012 - 10:21

    Theo:

    Dit is stage-lopen in het kwadraat: Leerzaam dus, die toestanden met "illegal fishing". Er komen bij je verhaal over de boze visser een paar vragen bij me op en als je zoekt naar de antwoorden kom je misschien tot een plan van aanpak:
    1. Trek even na of die man een gezin met 10 kinderen moet onderhouden van (bij)verdiensten met die visvangst.
    2. Zo ja, heeft-ie een alternatief (liefst niet illegaal).
    3. Doet iedereen het?
    3. Deed zijn grootvader het ook al zo?
    4. Hoeveel back-up heb je van "de wet", je baas?
    5. Helpt het als je hem de kans geeft om het af te bouwen, met een strikte termijn,maar waar dan geen rek in zit?

    Soortgelijke stappenplannen zijn er te bedenken voor de vuilverbranding. Ik weet het: Ik heb makkelijk lullen hier op het vasteland van downtown Waverveen, maar toch.

    Terwijl ik je dit mail klinkt op de radio Pink Floyd.....Wish you were here!

    Ben blij dat ik je mijn Nikon niet heb uitgeleend.
    Zorg dat je niet verdwaald in Maleisië. Want als je daar alsmaar rechtdoor loopt duurt het wat langer voordat je gehamer hoort.

    Veel plezier.

    Liefs, pappa


  • 29 Februari 2012 - 11:14

    Qiwi:

    Hey pap,
    De man die aan het vissen is werkt hier tijdelijk. Hij gebruikt de vissen inderdaad om zelf van te eten, maar in zo'n net zitten per dag genoeg vissen voor een hele week eten of meer. Het is dus het probleem van de quantiteit, ik vind het niet erg als hij met een hengeltje zijn visje savonds probeert te eten. Bovendien heb ik het net aan de andere werkers verboden, en het zou krom zijn als hij het dan wel mag, en dan helemaal met zo'n abnormaal groot net.

    Wat betreft het afval verbranden heb je wel gelijk, dat zit in hun systeem. En met de Nikon camera was ik wel een stuk voorzichtiger geweest hoor. Deze camera kwam van de Aldi, dus hij was toch al slecht. Gelukkig heb ik nog twee normale bij me!


  • 29 Februari 2012 - 13:38

    Hans Fröling:

    Een enorme ervaring met het verschil theorie en praktijk op het vlak van de natuurbescherming, probeer uit het dilemma te komen, jou kennende doe je dat ook, en veel wijsheid toegewenst, het ga je goed.

  • 29 Februari 2012 - 18:28

    Tijntje:

    Klinkt weer goed qiwi!

  • 04 Maart 2012 - 15:33

    Bastiaan:

    Uuuhm deze arme mensen (wand dat zijn het) vissen al hun leven in dit water net als hun groot ouders en de ouders daarvan. Zij hebben niet gevraagd om hun vis water een reservaat te noemen.
    Vuil verbranden, ik zou zeggen welkom in Asia ;)

    Ik ben net in Maleisie, op door reis maar van het vliegveld zouden ze wel een reservaat kunnen maken. Er wordt niet gevist en het afval wordt buiten de poort verbrand ;)

    Hey ik moet weer gas aan boren over 2 dagen dus ik ga weer richting de Koude noordzee ( waar we zelfs niet met een hengel mogen vissen ( duikers zitten niet graag vast in de draden)).

    Groetjes

    Bastiaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirijn

Ik ben Quirijn en ik hou van. En dan een standaardverhaal met clichematige interesses zoals "reizen", "avontuur", "nieuwe dingen ontdekken", etc. Iedereen kan dan vervolgens ja-knikken en denken, "owja daar houd ik ook zo van". Maar ik doe het! En mijn verhalen zijn te volgen via dit blog, mocht je nog inspiratie nodig hebben om er zelf eens een keer op uit te trekken. Veel leesplezier

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 65670

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2016 - 18 Augustus 2017

Werken op Bonaire

11 November 2015 - 15 April 2016

Bonaire 2.0

12 Februari 2015 - 22 Mei 2015

Bon Bini Bonaire! Mijn Msc. Thesis studie

23 April 2013 - 18 Juli 2013

Final Thesis Borneo

08 Februari 2012 - 19 Augustus 2012

Stage lopen op een onbewoond eiland

30 December 2007 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: