Op weg naar Bonaire, maar waarom? - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Op weg naar Bonaire, maar waarom? - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Op weg naar Bonaire, maar waarom?

Door: Quirijn

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

13 Februari 2015 | Bonaire, Bonaire

Hey allemaal,
Bij deze alsnog een blog voor mijn nieuwe reis naar het buitenland. Normaal gesproken begin ik met mijn blog altijd netjes voordat ik het vliegtuig instap, om rustig uit te kunnen leggen waar de reis heen gaat en natuurlijk waarom. Bij deze is dat niet helemaal gelukt, en vandaar dat ik nu in het vliegtuig zit te typen aan mijn eerste verslagje over mijn reis naar: Bonaire.
Maar hoe is het zover gekomen? Momenteel nadert het einde van mijn Master studie aan de Universiteit van Wageningen, en daarbij hoort natuurlijk een stage alsmede een onderzoek. De studie die ik volg is Forest and Nature Conservation, en daardoor zal het onderwerp van deze reis dan ook daarop gericht zijn. Mijn onderzoek zal dus plaatsvinden op de bijzondere Nederlandse gemeente Bonaire, een klein eiland van 288km2 in de Carribean, dat onderdeel is van de ABC-eilanden (Aruba-Bonaire-Curacao). Ik zal daar ruim drie maanden gaan vertoeven, waarvan de laatste paar weekjes gereserveerd zijn voor vakantie.
Afijn, voordat ik het onderwerp van mijn thesis uitleg, is het handig om een kleine inleiding te geven over het hoe en wat van de situatie op Bonaire. Het eiland heeft een lange koloniale geschiedenis, en is door de Spaanse en later Nederlandse overheersers lange tijd gezien als ‘nutteloos’ eiland. Er waren weinig natuurlijke grondstoffen en de droge tropische vegetatie was al snel gekapt. Het enige waar het eiland voor gebruikt kon worden (naast wat armzalige plantages) was het houden van geiten. Deze beesten werden losgelaten en bij een bezoek aan het eiland gevangen en opgegeten.
Na de koloniale tijd waren deze geiten er nog steeds, en omdat de vegetatie van een eiland niet bestand is tegen de enorme vraatlust van geiten, veranderde de begroeiing al snel in een cactus-doornstruiken landschap met veel erosie en verdamping. Momenteel is er op Bonaire een project opgezet waarbij in het Washington Slagbaai National park deze geiten worden gevangen en verwijderd. Op die manier kan de vegetatie herstellen.
Ik ga mijn onderzoek uitvoeren in samenwerking met het nationale park en drie andere projectgenoten. Mijn projectgenoten komen allemaal van Wageningen Universiteit en zullen hun onderzoek richten op de geitenpopulatie, de cactusvegetatie (Er zijn drie soorten cactussen die belangrijk zijn voor een aantal inheemse diersoorten en ook gegeten worden door geiten) en de verschillen in eetbaarheid van de cactussoorten. Mijn onderzoek zal zich gaan richten op een ander dier dat ook van cactussen houd; de landkrab.
Ik ga onderzoeken wat de impact van deze krabben is op de (jonge) cactussen. Op deze manier weten we straks in welke mate het effect gaat hebben dat nu alle geiten worden verwijderd uit het park. Tenslotte word deze viervoeters verweten alle cactussen op te eten, maar straks blijkt misschien uit mijn onderzoek dat de krabben er stiekem ook (veel) schuld aan hebben. Of dat zo is ga ik dus uitzoeken in de drie maanden dat ik op het eiland zal verblijven.
Omdat mijn (en dat van mijn projectgenoten) studie word gedaan op aanvraag van STINAPA (Stichting Nationale Parken) op Bonaire, zijn mijn vliegticket en huisvesting geregeld en betaald. Ik bevind me dus in een voor mijn doen luxe situatie!
Ik ben erg benieuwd wat Bonaire voor mij in petto heeft, tenslotte ben ik niet eerder naar een droog tropisch oord geweest. Als ik daar aankom schijnt het droge seizoen net goed en wel begonnen te zijn, dus het is waarschijnlijk dat ik niet veel regen ga zien.
In het volgende verhaal laat ik jullie weten hoe mijn aankomst is geweest en hoe de eerste indrukken bevallen. Hopelijk voel ik me Bon bini (welkom) op Bonaire!

  • 13 Februari 2015 - 14:19

    Judith:

    Leuk onderzoek Qiwi! Ik ben heel erg benieuwd naar je verhalen en foto's. Die 3 maanden zullen wel voorbij vliegen. ;) veel plezier!!

  • 13 Februari 2015 - 15:26

    Jorn:

    Go Kill them crabs!!

  • 13 Februari 2015 - 15:33

    Lieke:

    Hey Qiwi!
    Ik hoorde van Marloes dat je weer een mooie stage aan het lopen bent. Klinkt als een mooi onderzoek.
    Droge oorden hebben hun eigen schoonheid, heb ik ervaren. En bieden veel mogelijkheden voor restauratie/revalidatie projecten. Ik hoop dat het je veel inspiratie zal geven en ik zie uit naar je nieuwe avontuurlijke verhalen!
    Veel plezier! En over 3 maanden moeten we maar eens iets afspreken. Het is veel te lang geleden!

    Liefs Lieke

  • 13 Februari 2015 - 15:37

    Mam:

    Hoi Quirijn.
    Het is een goede inlijding hoor!
    Fijn dat je al zo snel dit hebt opgezet, je bent echt een ervaren reiziger geworden.
    Hopelijk kan je nog even rondkijken en wat uitrusten van de reis vandaag.
    Liefs mam

  • 13 Februari 2015 - 20:58

    Kristel:

    Hoi Quirijn,

    Mooie heldere inleiding, genietvolop van je onderzoek en je verblijf, dan zullen wij een beetje op je eenzame huisgenoot letten :-)

    Groet, Arie en Kristel

  • 13 Februari 2015 - 22:12

    Tijn:

    Tja heb ik niet eens goed afscheid van je kunnen nemen dankzij onze trips :P *snif
    Maar dit onderzoek klinkt niet als CRAP/B ben heel benieuwd! Ooit heeft mijn slangenonderzoek in Spanje geresulteerd tot de conclusie dat slangen niet bestaan, maar ik verwacht hier wel iets meer van! En niet klagen, geniet er maar ff van dat je nu in iets meer luxe zit ;) Nog fkes en dan starten we een tropenbedrijfje toch? Ik hou je in d gaten! Groeten Tijn

  • 14 Februari 2015 - 01:09

    Hannah:

    Ha!! Leuk van je te horen!
    En ik moet een beetje lachen om de geiten..misschien zijn grasdaken een goed idee?

  • 17 Februari 2015 - 20:35

    Marloes Fröling:

    Hey Qiwi,
    Veel succes met dit nieuwe avontuur! Leuke achtergrond informatie, ben benieuwd
    naar de rest van je verhalen en foto's!
    Groetjes, Marloes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirijn

Ik ben Quirijn en ik hou van. En dan een standaardverhaal met clichematige interesses zoals "reizen", "avontuur", "nieuwe dingen ontdekken", etc. Iedereen kan dan vervolgens ja-knikken en denken, "owja daar houd ik ook zo van". Maar ik doe het! En mijn verhalen zijn te volgen via dit blog, mocht je nog inspiratie nodig hebben om er zelf eens een keer op uit te trekken. Veel leesplezier

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 65718

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2016 - 18 Augustus 2017

Werken op Bonaire

11 November 2015 - 15 April 2016

Bonaire 2.0

12 Februari 2015 - 22 Mei 2015

Bon Bini Bonaire! Mijn Msc. Thesis studie

23 April 2013 - 18 Juli 2013

Final Thesis Borneo

08 Februari 2012 - 19 Augustus 2012

Stage lopen op een onbewoond eiland

30 December 2007 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: