Werken in zonnig Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Werken in zonnig Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Werken in zonnig Bonaire

Door: Qiwi

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

27 Februari 2015 | Bonaire, Bonaire

Hey Allemaal,
Weer eens tijd voor een korte update uit het bijna altijd zonnige Bonaire!
Vergeleken met de vochtige tropen is dit toch wel even iets anders! Ook al hebben we hier de afgelopen tijd meer regen gehad dan ik had verwacht (wel 5 keer!) is de luchtvochtigheid toch echt wel een stuk lager, en daardoor is de temperatuur van een graadje of 30 erg goed te doen. In de momenten dat je het toch even warm krijgt is er altijd nog die heerlijke passaatwind die voor verkoeling zorgt. Het is dus goed vertoeven hier!
Maar er moet ook gewerkt worden hoor! En dan blijkt dat een hele dag buiten in de zon toch wel wat vermoeiend is. Zo heb ik toevallig eergister het limiet van de factor 50 zonnebrand getest. Aangezien we de gehele dag in plots aan het werken waren waar geen schaduw te vinden was had ik me goed ingesmeerd, maar zo bleek aan het eind van de dag dat ik toch een gloeiend hoofd had met als uitzondering de witte contouren van mijn zonnebril die ik heel de dag had gedragen.
Werken in de plots dus, wat houd dat precies in? Ik ben dus bezig om 13 enclosures te meten, alsook 13 vergelijkbare ‘comparative’ plots. Deze plots zijn mijn G-plots, met de G van Goat, aangezien de geiten hier wel in kunnen komen. Als we ‘s ochtends aankomen bij zo’n plot maak ik een foto voor latere herkenning. Dan verzamel ik in beide plots (enclosure en G-plot) de uitwerpselen van de Leguanen, en in de G-plots doe ik dat ook voor de geiten. Dit om uiteindelijk te kijken hoeveel deze dieren voorkomen in dat gebied, aan de hand van hun uitwerpselen.
Dan begint het meten, en dat wil zeggen dat ik (of Barry) élk plantje in het 9 x 9 plot bij naam noemt, de hoogte meet en de breedte x breedte. De ander noteert dit dan op een veldformulier. Aangezien de persoon die dit noteert verder niet zoveel te doen heeft hebben we voor de gelegenheid een stoel meegenomen achterin de pick-up waardoor dit een aangenaam klusje is.
Onze target is om per dag 4 plots te doen, dit om ervoor te zorgen dat alle plots binnen 9 dagen gedaan zijn en de verschillen over tijd (verdroging etc) minimaal zijn. Dit target is op een dag ook daadwerkelijk gelukt, toen zijn we van 8 tot 6 in het veld geweest (het zonnebrand verhaal van zojuist). De andere dagen hebben we het wat rustiger aangedaan en zo’n 2 á 3 plots gedaan, mede omdat er natuurlijk ook nog andere dingen te doen waren.
Die andere dingen zijn bijvoorbeeld winkelen in Kralendijk en 's middags afkoelen voor een lekkere duik en snorkelsessie op het rif van Bonaire. Er zitten hier erg veel mooie vissen, al had ik van het rif zelf wel wat meer verwacht. Voor duiken schijnt het wel erg mooi te zijn, maar dan moet je natuurlijk dieper onderwater, en daar kun je met je snorkel niet bij komen. Wel heb ik al een aantal keer schilpadden gezien en ze ook onderwater goed kunnen volgen en vastleggen op de GOPRO, dus dat is wel vet!
Zo, nu is het weer tijd om het veld in te gaan en plantjes te gaan tellen! Tot de volgende keer :)

• 28 Februari 2015 - 09:07

Patricia:

Hoi Qiwi,

Leuk weer een update van je te lezen! Wat blijven de foto's iedere keer toch weer prachtig om te bekijken, ik ben nu al benieuwd naar de filmpjes van de GOPRO! ;-)
    Veel plezier en succes verder.

Groetjes, Patricia

• 01 Maart 2015 - 22:51

Steven:

Ziet er goed uit! geniet er van!

groeten steven