Meet Dos Pos - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu Meet Dos Pos - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Quirijn Coolen - WaarBenJij.nu

Meet Dos Pos

Door: Quirijn

Blijf op de hoogte en volg Quirijn

22 November 2015 | Bonaire, Kralendijk

Bon Tardi!
Het is niet zo heel lang terug, maar in het begin gebeuren er altijd een heleboel dingen die nieuw zijn en daarom interessant zijn om te vertellen!
Inmiddels ben ik een kleine 2 weken weer terug op Bonaire en durf wel te zeggen dat ik me weer helemaal thuis voel. Om een goed beeld te krijgen van hoe het leven hier voortkabbelt op Dos Pos zal ik jullie een kleine introductie geven. Vergeet vooral niet ook even de foto's te bekijken, want die zeggen natuurlijk veel meer dan een beschrijving.

Dos Pos betekent letterlijk "Twee molens" en dat komt omdat, je raad het al, er twee molens bij ons staan. Het zijn allebei watermolens, en eentje pompt ook nog steeds water op, wat tegenwoordig een beetje brakkig is. Niet meer goed voor het wateren van de plantjes helaas. De kapotte molen staat op het terrein van Dos Pos, waar ook ik woon in mijn hutje. Dit hutje deel ik met Nick, een Amerikaanse student filosofie, die zich bezig houd met de 'outreach' kant van Echo. In een ander hutje woont Dan, een echte roodharige engelsman uit Wales met een passend accent. Dan is hier het langst en hij is dan ook helemaal ingeburgerd in het Bonaireaanse leven. In het huisje van Dos Pos, waar ook een keuken en een buitendouche bijzitten, wonen drie dames. Michaela woont er het langst, zij doet een Phd studie naar de economische impact van geiten en andere exotische dieren op Bonaire. Zij komt ook uit de UK. Verder wonen Abby en Daria (VS en Canada) samen in een kamertje en zij werken als vrijwilliger bij Echo. Abby houd zich bezig met de boomkwekerij en Daria verzorgt de papegaaien. Dan hebben we nog een waakhond, Mango genaamd. Het is de hond van Michaela en hij houd de wacht over ons nederige onderkomen.

Verder staan er op het terrein van Dos Pos naast een paar hutjes en een watermolen ook nog een soort van kas (uiteraard met alleen een schaduwnet) voor de jonge boompjes. Voor de papegaaien hebben we een aantal grote inloopkooien waar ze zich kunnen voorbereiden op het leven in het wild. Veel papegaaien komen binnen met een gebroken vleugel door een aanrijding of zijn illegaal gevangen door stropers. De meeste papegaaien worden verzorgd en vrijgelaten, andere zijn niet meer geschikt voor een leven in het wild en slijten hun oude dag bij ons.

Op de heuvel tegenover ons wonen Lauren en Nathan, zij zijn de huidige managers en zijn bereikbaar met een walkie talkie (geen telefoonbereik mogelijk op Dos Pos!).

De dagindeling is als volgt: 's ochtends tussen half negen en negen komt Nathan onze kant op en legt hij uit wat we die dag gaan doen. Tot de lunch om 12 uur gaan we dan aan de slag met deze dagactiviteit, die bestaat uit snoeien, hekken plaatsen, slepen met watertanks en zelf motorzagen. Ook hebben we een dag boompjes uit de grond getrokken met hulp van Rosie, onze bedrijfsauto. Ze heet Rosie omdat ze knalroze is natuurlijk, ook al valt dat minder op door al het stof dat er op zit. Met Rosie passen we helemaal in de lokale stijl, wat betekent dat er afgezien van een zeil geen ramen meer inzitten met uitzondering van het voorraam.

Terug naar de dagindeling; na het gezamenlijke werk in de ochtend is het tijd voor een flinke lunch, en meestal word er wel samen een warme maaltijd klaargemaakt waar we dan lekker van kunnen eten. Na de lunch is het tijd om aan je eigen project te werken. In mijn geval is dat het verzamelen van literatuur over de mogelijkheid waar exclosures aangelegd kunnen worden en wat voor soorten daar dan kunnen groeien. Dat is natuurlijk saai computerwerk en daarom ben ik blij dat ik in de ochtend lekker mijn handen vies kan maken! Nu ben ik niet elke middag bezig achter de computer hoor, ik grijp elke gelegenheid aan om er tussenuit te knijpen om bijvoorbeeld nieuwe soorten te leren, of zaden te verzamelen voor de kwekerij. Op die manier heb ik al veel wandelingen gemaakt en leer ik elke keer weer nieuwe dingen over de vegetatie.

Ook heb ik een zogenaamd "orchideeën projectje" gestart. Van een oude door geiten aangevreten orchidee die ik gevonden had op het terrein van Dos Pos heb ik een paar delen gemaakt en bevestigd aan de buitenkant van kokosnoten (die kunnen namelijk heel goed water vasthouden). Deze stukken hangen nu bij ons in de tuin waar we ze iedere dag water geven en hopen dat we ze een nieuw leven kunnen geven!

Verder zijn we al wezen kamperen op een mooi strandje ergens ver weg van de bewoonde wereld (nog verder als waar ik woon), heb ik al twee duiken gedaan, gevist, de Brandaris beklommen, van kliffen afgedoken, uit geweest in Kralendijk, nieuwe mensen leren kennen en weet ik veel wat nog meer!

Ik vermaak me niet alleen erg goed hier, maar heb ook heel erg het idee dat ik op de juiste plek zit. Zo vind ik de combinatie van hard bezig zijn met mijn handen en tegelijkertijd een soort van onderzoek doen erg goed passen met wat ik later ook zou willen doen.

Binnenkort weer meer informatie, nu ga ik nog even lekker genieten van de laatste zonnestralen. Ook hoor ik net dat we vanavond naar een Full moon party gaan! (Het is inderdaad nog geen volle maan, maar dat doet er blijkbaar niet zoveel toe).

Ayo!

  • 10 December 2015 - 15:12

    Jorn Dallinga:

    jajaja beetje laat bericht, maar goed bezig man! Jaloers op je zonnige dagen. Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirijn

Ik ben Quirijn en ik hou van. En dan een standaardverhaal met clichematige interesses zoals "reizen", "avontuur", "nieuwe dingen ontdekken", etc. Iedereen kan dan vervolgens ja-knikken en denken, "owja daar houd ik ook zo van". Maar ik doe het! En mijn verhalen zijn te volgen via dit blog, mocht je nog inspiratie nodig hebben om er zelf eens een keer op uit te trekken. Veel leesplezier

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 65689

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2016 - 18 Augustus 2017

Werken op Bonaire

11 November 2015 - 15 April 2016

Bonaire 2.0

12 Februari 2015 - 22 Mei 2015

Bon Bini Bonaire! Mijn Msc. Thesis studie

23 April 2013 - 18 Juli 2013

Final Thesis Borneo

08 Februari 2012 - 19 Augustus 2012

Stage lopen op een onbewoond eiland

30 December 2007 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: